138 kilometer uppdelat på åtta sträckor under lördagen blev en tuff prövning för de tävlande. Hundratalet kom till start varav 65 ekipage med tvåhjulsdrivna bilar. Daniel och Mikael sågs som en av favoriterna inför start med sin framhjulsdrivna Opel Corsa. Helgen innan hade de vunnit en distriktstävling i Falun med god marginal.

De skulle däremot möta flera SM-medaljörer i material som definitivt inte var sämre än deras. Som bil nr 61 skulle rallyt handla mycket om att köra taktiskt med däcken. Vilket märktes efter att de började få problem med greppet i slutet på sträcka tre. Isen hade körts bort av tidigare startande och kvar i spåren fanns mycket grus. Framtill detta tillfälle hade Daniel och Mikael däremot redan hunnit köra till sig en ledning på hela 30 sekunder.Sedan tappade de tid på i stort sett vartenda sträcka. Bilen kunde inte köras till hundra procent, då skulle inte däcken räcka.

När marginalen var nere i 6 sekunder till fördel mot Robin Sandberg/Mathias Bengtsson inför sista sträckan, som mätte 10 kilometer, valde Daniel och Mikael att lägga på ett par fräscha framdäck som de haft med sig i bilen som reserv. Det taktiska draget lyckades och de utökade ledningen med ytterligare åtta sekunder.

– Så skönt att vi äntligen får komma i mål med en bil som hållit måttet hela vägen, även om vi sinkades något av oljeläckage i mitten av tävlingen. Vet att farten finns och nu har vi fått visa det, även om vi tråkigt nog inte kunnat köra alla sträckor i maxtempo med tanke på att däcken skulle hålla, säger Daniel Röjsel i ett pressmeddelande.

Annons

I tävlingen blev de dessutom 5:e bil totalt med de två fyrhjulsdrivna klasserna inräknade. Ekipaget leder nu tabellen i både SM och Junior-SM. Deltävling två, South Swedish Rally i Älmhult, körs inte förens första helgen i juni.