S/W 2010 är innebandyföreningen i Vrigstad och Stockaryd och precis som alla andra föreningar jagar man inkomster för att kunna bedriva sin verksamhet. För något år sedan försökte Gerhardt Borkowski få sin chef att ställa upp med sponsring.

— Vi satt i ett chefsmöte när vi började diskutera sponsring till innebandyföreningen, då sa min chef till mig att jag i stället skulle anordna en dans med Lasse Stefanz. Det skulle ge mer inkomster.

Berts idé

Chefsmötet ägde rum i Skara och ja, Gerhardt Borkowskis chef heter Bert Karlsson. Sedan slumpade det sig så att bara några dagar senare åkte Gerhardt till Värnamo och passerade då Seghalla.

Annons

— Först hade jag tänkt att vi kunde ha det på skyttecenter, men när jag såg Seghalla så insåg jag att det var här vi skulle vara.

Första spelningen vid Valborg förra året med Lasse Stefanz på scenen, blev en succé. Lokalen fylldes av folk och Olle Jönsson var lyrisk över gensvaret. Den natten lovade han att de skulle komma tillbaka nästa år kring Valborg, men det höll på att gå i stöpet. Helt plötsligt meddelade Lasse Stefanz bokare att bandet skulle på Norrlandsturné kring Valborg och gav S/W 2010 två alternativa datum i stället, men Gerhardt stod på sig och meddelade att om inte bandet kommer den 27 april så bokar de ett annat band.

— Olle hade ju lovat! 1,5 vecka senare meddelade de att de kommer den 27:e, säger han och skrattar.

Sommarfest

Förra året arrangerade föreningen två dansbandskvällar på Seghalla, och så blir det även i år. Mer orkar man inte med eftersom det bygger helt och hållet på ideella krafter. Förutom den första dansen den 27 april, så blir den även en stor sommarfest den 7 juli, precis lagom inför semestern. Då kommer Scotts och rockabillybandet Top Cats.

För innebandyföreningen i Stockaryd/Vrigstad har dansbandskvällarna blivit en ekonomisk succé. Två dansbandskvällar per år innebär att man inte behöver sälja kakor, underkläder, toalettpapper och annat. Dessutom är det lättare att engagera föräldrarna.

— De är mycket mer intresserade. Det är lättare att fylla på föräldralistorna. Det blir väl så när man vet att för varje korv man säljer så innebär det 15 kronor i förtjänst för klubben.