Det var i slutet av april i år som en kvinna, med hemtjänst, föll i sitt hem och blev liggande. Hon försökte påkalla hjälp, men trygghetslarmet fungerade inte.

Det dröjde 14 timmar innan hennes belägenhet upptäcktes av anhöriga. Hennes dotter försökte då slå larm men trygghetslarmet fungerade fortfarande inte. Kvinnan behövde sedan sjukhusvård under flera dagar.

Anmälan till Ivo

Hemtjänsten fick inte information om händelsen förrän två dagar senare, då larmbolaget kontaktade samordnaren för hemtjänsten och berättade att man fått ett samtal från brukarens dotter som berättat vad som hade hänt och att larmet inte fungerat.

Nu har kommunen gjort en lex Sarah-anmälning om händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo). Av den framgår det att man inte hittat något tekniskt fel på kvinnans larm – som dock byttes ut av socialförvaltningen.

Vidtagit åtgärder

Socialförvaltningen och larmbolaget har vidtagit en del åtgärder efter händelsen. Som att uppdatera och revidera larmplanen hos larmbolagets trygghetscentral. Där beskrivs hur larmbolaget ska hantera och vidarebefordra tekniska larm till Vaggeryds kommun. Kommunen har också fått större möjligheter till översikt av larmen som kommer in.