Titta på bilden. Den föreställer Alva Lööv i Smålandsstenar som fyllde 100 år i söndags och som dessutom fick uppleva hur det är att vara fotomodell.

– Många tror ju att hon är 75, berättar barnbarnet Tommy Hultqvist, vd på Carlobolaget i Anderstorp som kom på snilleblixten att använda sig av mormor i marknadsföringen av företagets kollektion av väskor.

Alva kommer nu att dyka upp i såväl kataloger som nyhetsutskick framöver.

– Jag hade ju kunnat använda den yngsta och smalaste modellen men det har ju så många andra gjort före oss. Det här kändes värdigt och ett annorlunda tänkande.

Carlobolaget är ett av Anderstorps äldsta företag men det är inte äldre än mormor. Företaget fyller nämligen 100 först om fyra år. Fast resan mot 100-årsjubileet har redan börjat. Målet är att 2021 ska Carlobolaget vara en av Skandinaviens största väskleverantörer, vilket bland annat innebär att man ska bygga sitt varumärke.

– Vi är ju ett anrikt företag men samtidigt är vi ganska anonyma i Anderstorp så det handlar om att vi måste förtydliga oss själva.