Annons

Annons

Annons

Värnamo

Nya köpvanor sätter avtryck i våra matbutiker – därför blev det uppsving för basvaror

Vi väljer mer av butikernas egna varor i stället för välkända märken. Men varför har det blivit ett uppsving efter sådant som socker, mjöl och andra basvaror i våra matbutiker?

Text

Peter och Sara Johansson, butiksägare Ica nära i Forsheda märker tydligt av förändringar med matinköpen.

Bild: Sandra Andersen

Annons

Med stigande priser, ökade kostnader och räntor som skjuter i höjden tvingas de flesta oss att ändra sina köpvanor när det gäller matinköpen. Värnamo Nyheter har besökt och pratat med några lokala matbutiker i Finnveden. Samtliga är överens om att folks köpbeteende har ändrats.

På Ica Supermarket i Forsheda märker butiken tydligt av att kampanjvaror säljs allt bättre. Detta medan ekologiska och Krav-märkta produkter säljer mindre. Peter och Sara Johansson som är butiksägare märker tydligt av ändrade köpbeteenden hos sina kunder.

Peter och Sara Johansson, butiksägare Ica nära i Forsheda säljer mer chips, godis och dricka.

Bild: Sandra Andersen

Annons

– Basvaror så som mjöl och socker säljer också bättre. Detta beror antagligen på att folk i stället väljer att göra mer saker hemma, säger butiksägarna Sara och Peter Johansson.

Annons

Båda upplever också att fler inte går ut och äter som tidigare utan i stället lagar mer mat hemma.

– Man myser även mer hemma med godis, chips och dricka. Så det säljer vi mer av nu än tidigare, säger de.

Chips är en av varorna som säljer mer nu än tidigare.

Bild: Sandra Andersen

De började märka att kunderna ändrade sina köpmönster i november och december i fjol, det sammanföll med att räntorna och elpriserna steg kraftigt.

En liten uppgång på stölder märker de också av.

– Det stjäls mer nu än innan. Då är det främst kött och dyrare pålägg som stjäls, säger Peter Johansson.

Kampanjvaror säljs betydligt mer nu och har ökat kraftigt upplever alla matbutiker som vi har pratat med.

Bild: Janne Wrangberth

På Ica supermarket i Anderstorp märker man också att varor som har kampanjpriser har en ökad försäljning, berättar Lucas Normark som är butiksägare.

– Vi säljer samma som tidigare, men däremot har köpbeteendet ändrats lite grann.

Lucas Normark, butiksägare på Ica Supermarket i Anderstorp.

Bild: Johan Wallesjö

Annons

Annons

Han säger att kunderna i alla fall inte har slutat att handla mat utan i stället gör andra val.

– I stället för att köpa en Felix-produkt så väljer man Icas egna märken som till exempel Ica eller Ica basic.

Emil Kvarnström, butikschef Hemköp i Värnamo.

Bild: Christer Gallneby

På Hemköp i Värnamo märks förändrade köpvanor främst då premiumartiklar har minskat kraftigt.

– Dyra oljor, skinka, köttbitar och så vidare har minskat, säger butikschef Emil Kvarnström

I stället säljs mycket annonsvaror och andra erbjudanden väldigt bra menar han. Emil Kvarnström berättar att förändringarna började märkas av i tidigt förra sommaren.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan