Annons

Annons

Annons

Hemmasittare

Skolorna missar särskilt begåvade elever: ”Måste titta efter hur de tar sig an uppgifter”

Enligt Peggy Emanuelsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, kan skolor missa särskilt begåvade barn på grund av att lärare kan tolka andra tecken som de ser hos barnet och tro att det rör sig om något annat.

– Särskilt begåvade barn kan tas för att vara ointresserade eller omotiverade. De kan zooma ut och drömma sig bort när det läraren pratar om blir allt för ointressant för deras välutvecklade intellekt, säger hon.

Text: 

Enligt Peggy Emanuelsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, kan skolor missa särskilt begåvade barn på grund av att lärare kan tolka andra tecken som de ser hos barnet och tro att det rör sig om något annat.

Bild: Anna Karlsson

Annons

Enligt Peggy Emanuelsson på Specialpedagogiska skolmyndigheten är det viktigt att särskilt begåvade barn upptäcks tidigt, för att minska risken för negativa konsekvenser av att barnet inte bemöts på rätt sätt i skolan.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digitalpaketet

  • Alla lokala nyheter på vår sajt och nyhetsapp.
  • Läsarshoppen med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan