Annons

Annons

Annons

Annons

Värnamo

BILDEXTRA: André från Tånnö förverkligade drömmen om fiskebåten

Somliga åker på husvagnssemester, andra drar till sommarstugan. André Samuelsson tar sig hellre en tur i skärgården i sin båt: ett snart 100 år gammalt fiskefartyg med hamnplats vid Ångbåtsbryggan i Göteborg.

Text: 

André Samuelsson tittar ut från styrhytten. Den byggdes in under 60-talet i Amsterdam. Till Sverige kom båten 1999.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

André Samuelsson med sin båt Pandora i bakgrunden. ”Jag är så ny på detta att jag inte ens vet vad jag inte vet”, säger André.

Bild: Lina Alkner Timner

Solen har just börjat sin vandring ned i öst. Älvsborgsbron sträcker sig över vattnet och bara ett hundratal meter från oss glider en maffig lyxkryssare förbi och skapar märkliga ljud i skrovet.

— Det tog tid innan jag förstod vad det var för ljud. Det är kavitationsbubblor, alltså vakuumbubblor, som propellrarna slår upp och som sedan imploderar och knäpper till, säger André Samuelsson.

Vi befinner oss i Klippans hamn vid Södra älvstranden i Göteborg. Bakom restaurang Sjömagasinet ligger Klippans ångbåtsbrygga. Här håller veteranbåtsföreningen till, med ett 30-tal båtar. En av dem heter MS Pandora och är ett 93 år gammalt fiskefartyg från Amsterdam. Den ägs av André Samuelsson från Tånnö.

Annons

Annons

André Samuelsson är utbildad i informationsteknik på Chalmers. Nu är han också veteranbåtsägare.

Bild: Lina Alkner Timner

— Jag köpte den i våras. Det tog flera veckor innan jag förstod att den verkligen var min, det är så otroligt mycket att lära sig med en så här stor båt, säger han.

MS Pandora byggdes 1929 i Amsterdam och var i bruk som fiskebåt i ett 30-tal år innan den byggds om till fritidsbåt någon gång under 60-talet. Pandora försågs då med två master och inbyggd styrhytt. 1999 köptes båten av en svensk man som seglade hit henne. När Andrés kollega Gustav köpte fartyget för 13 år sedan krävdes en rejäl renovering. Stormasten byttes ut och köket försågs med ett kaklat pentry. Dessutom bytte han ut alla golv till vackert skeppsgolv med golvvärme.

— Det finns så många smarta detaljer överallt, säger André och fäller upp sjökortet på väggen.

Där bakom döljer sig en tv.

Hunden Harry hoppar upp i kökssoffan och gäspar stort. Han är här på besök tillsammans med Andrés pappa Magnus och är en van skeppshund. Intresset för båtar har André och hans far utvecklat tillsammans.

Jag insåg hur roligt det var att segla. Äventyret, hur livet kunde vara helt annorlunda mot vardagen, det lockade mig

— Jag växte upp i Tånnö, bara ett par minuters cykelväg från sjön Vidöstern. Vi hade alltid mindre båtar när jag var barn, sedan var jag också aktiv på skolskeppet Valkyrien af Höganäs.

Så småningom tog André också kustskepparexamen. Men längtan efter att äga en egen båt fick han för ett år sedan, efter en långseglats till Dunkerque. Naturupplevelsen, den enorma solnedgången runt hela horisonten, havet med sin självlysande plankton påverkade beslutet.

Annons

— Jag insåg hur roligt det var att segla. Äventyret, hur livet kunde vara helt annorlunda mot vardagen, det lockade mig, säger han.

Annons

När Gustav ville sälja båten blev det naturligt att André kom på tal som köpare. André hade seglat med Pandora vid flera tillfällen. I sitt jobb på Navico, en firma som inriktar sig på båtelektronik, var han omgiven av båtintresserade. Dessutom var han obunden och utan lån. Ändå var det inte utan en viss tvekan som han slog till och köpte den 17,8 meter stora båten.

— Jag kände att det var ett stort ansvar. Gustav hade lagt ned hela sin själ i båten. Dessutom är det så fruktansvärt mycket man måste kunna med en så här stor båt. Man ska ju inte bara kunna segla den utan också ta hand om den, där blir man nog aldrig fullärd. Samtidigt insåg jag att detta var ett erbjudande som troligen inte skulle komma igen, så jag valde att köpa den, säger han.

Än så länge har det inte blivit några längre turer med Pandora. Som längst har kosan styrts mot Göteborgs skärgård, Donsö och Hönö, men främst har han hållit till i frihamnen för att öva på att lägga till. Varje kväll under sommaren har han återvänt till den speciella hamnplatsen i Klippan.

Bryggan är som ett eget litet samhälle eftersom vi alla har båtarna som gemensamt intresse

— Det är en ganska speciell hamn. För att få ha sin båt här måste den först godkännas av föreningen. Den ska vara äldre och helst gjord i trä eller stål. Men jag är faktiskt inte medlem i föreningen än, det blir jag först efter årsmötet i februari. Det ser jag fram emot. Bryggan är som ett eget litet samhälle eftersom vi alla har båtarna som gemensamt intresse, säger André och går uppför trappan.

Annons

Eller lejdaren som det heter på båtspråk.

Pandora har hamnplats vid Klippans ångbåtsbrygga, som sköts av veteranbåtsföreningen. I februari blir André medlem.

Bild: Lina Alkner Timner

Båten är större än den ser ut på utsidan, cirka 88 kvadratmeter totalt gissar André, medräknat alla små utrymmen. Men det är faktiskt bara i köket och styrhytten som han kan stå helt rak i ryggen.

Annons

Båten är också full av smarta detaljer. I ett hörn i styrhytten står ett guldfärgat föremål, en autopilot. Ett rör med munstycke leder ned till maskinrummet och fungerar som en tidig telefon. Badrummet under däck har inte bara ett litet sittbadkar. Här finns också en bastu.

Det händer att vissa av båtens äldre delar inte längre tillverkas. Då gäller det att hitta någonting som ligger nära det som var, eller en modernare lösning.

— Många gånger vet man inte vad saker heter, man får googla och sedan leta reservdelar på nätet, säger André.

Utvändigt vill han att båten ska se ut som förr, men invändigt har han lite friare händer.

— Så länge det ser relativt genuint ut så funkar det. Sedan har jag en hel del lösningar som inte syns alls. Som det här till exempel, säger André och knackar rytmiskt på dörren till styrhytten, som genast öppnar sig.

— Det är melodin till Bamse, den får jag byta nu, säger han och skrattar.

Efter en sommar till sjöss kan André konstatera att han inte längtar tillbaka till lägenheten på Marklandsgatan.

— Det känns jättefint att vara nära vattnet och ha en så här fin utsikt varje dag hela sommaren. Folk köper fritidshus för många miljoner för att komma nära havet. Jag kan ta båten och lägga till i stort sett var jag vill, det kostar på sin höjd en hamnavgift. Det är helt klart en stor frihet, konstaterar han.

Annons

Stena Lines båtar i solnedgång är en vanlig syn för alla på Ångbåtsbryggan.

Bild: Lina Alkner Timner

Den gamla skepparklockan är en vacker detalj.

Bild: Lina Alkner Timner

Rep och tampar i olika variationer.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

Skepp ohoj. André Samuelsson var tvungen att öva en del på att navigera den stora båten.

Bild: Lina Alkner Timner

Salongen är stor som ett vardagsrum till ytan, men inte i takhöjd.

Bild: Lina Alkner Timner

MS Pandora är nästan 100 år gammal.

Bild: Lina Alkner Timner

André kommer aldrig att vilja vara utan båt. Den dag han väljer att sälja Pandora kommer han att köpa en ny.

Bild: Lina Alkner Timner

Dörren till styrhytten kan öppnas med en viss knackning och låsas med Andrés klocka.

Bild: Lina Alkner Timner

Sittbadkaret fungerar utmärkt, tycker André.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

En liten men fullt funktionsduglig toalett.

Bild: Lina Alkner Timner

Hunden Harry trivs på däck.

Bild: Lina Alkner Timner

Den gamla kompassen är lika vacker som viktig.

Bild: Lina Alkner Timner

Båten är full av smarta förvaringslösningar. Som detta lilla skafferi.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

Att ha sin fritidsbåt på allmän plats, där barn och vuxna gärna går på promenad, är speciellt.

Bild: Lina Alkner Timner

Den tidigare ägaren har skapat fina detaljer som ser tidsenliga ut.

Bild: Lina Alkner Timner

Så här ser Pandora ut från utsidan.

Bild: Lina Alkner Timner

Skorsten i motljus. Det finns fem olika sätt att värma upp båten: via luftvärmepump, golvvärme, värmepanna, dieselbrännare och vedspis.

Bild: Lina Alkner Timner

Båten är omkring 88 kvadratmeter. I salongen trivs både André och hunden Harry som är på tillfälligt besök.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

Vacker utsikt från båten.

Bild: Lina Alkner Timner

En tidig men fiffig autopilot.

Bild: Lina Alkner Timner

Maskinrummet är stort. ”Man blir nog aldrig helt fullärd”, säger André.

Bild: Lina Alkner Timner

Vevling heter den här träplankan. Den ska vara i ask, eftersom det är ett segare virke som håller att stiga på.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

Annons

Till toppen av sidan