Annons

Annons

Hon blir din guide i den digitala djungeln – biblioteket tar itu med it-frågor

I takt med att det digitala tempot ökar ställs allt högre krav på digital kunskap. Det kan skapa problem för de som inte har så lätt för att följa med i utvecklingen. På Värnamo stadsbibliotek kan man nu få kostnadsfri handledning.

Varje tisdag förmiddag finns it-pedagog Therese Thimberg på plats i ett av bibliotekets grupprum. Här erbjuds digital handledning till alla som behöver.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

Den digitala tekniken har förenklat tillvaron för många, men inte för alla. En stor grupp i samhället upplever teknikens utveckling som skrämmande och svår och riskerar därmed att hamna i ett utanförskap då allt fler kontakter sker via digitala plattformar.

På Värnamo stadsbibliotek märks det genom att allt fler vänder sig till personalen med it-relaterade frågor. Då dessa frågor ofta tar tid att svara på har en it-pedagog nu anställts, för att finnas till hands i den digitala djungeln.

Therese Thimberg är inte bara it-pedagog på Campus Värnamo utan nu också digital handledare på Värnamo stadsbibliotek.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

Annons

— Vi kallar det hjälp till självhjälp. Biblioteket är en neutral plats med ett högt förtroendekapital och vi ser ett stort behov av den här typen av stöd till våra medborgare, säger bibliotekschefen Ann-Christin Ekelöf.

Varje tisdag förmiddag är det drop in på biblioteket. Då tar Therese Thimberg, som också arbetar som it-pedagog på Campus Värnamo, emot de som vill ha digitala tips och råd eller behöver information om var mer kunskap finns att tillgå.

— Vi sitter i en kvart ungefär under drop-intiden. Vill man ha lite fördjupad hjälp kan man boka in sig på en längre tid, säger hon.

Olle Staaf i drop-inkön, med sin gamla mobiltelefon i handen.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

En som kom på drop in var Olle Staaf från Värnamo, med sin gamla mobiltelefon i handen.

— Den här duger inte till mycket i dag när nästan allting sker digitalt. I Jönköping, till exempel, kan jag inte parkera bilen längre, det finns inga myntautomater, och när jag skulle anmäla mig till en kurs som kommunen arrangerade fanns det inget telefonnummer utan bara en e-postadress och en qr-kod, säger han.

Annons

Det är inte lätt att förstå hur den nya tekniken fungerar, men Olle Staaf vill gärna lära sig.

Bild: Lina Alkner Timner

Therese Thimberg känner igen problemet.

— I dag är tempot så mycket högre än förr, det är faktiskt svårt att hänga med även om man har de digitala grundkunskaperna. När man inte har tillgång till det senaste inom tekniken kan man hamna i utanförskap, säger hon.

Annons

Margit Hartung har sin familj utspridd i Sverige och Danmark. För henne är det inte lätt att fråga sina barn hur den nya laptopen fungerar.

— De har ju sina liv, man vill inte ligga dem till last. Det är också lite förnedrande att inte kunna. Man känner sig lite som en dumbom, fast man har klarat sig fint hela livet, säger hon.

Therese Thimberg konstaterar att just känslan av skam är vanlig hos de som söker digital hjälp.

Margit Hartung tycker att den digitala handledningen är ett bra och viktigt initiativ. ”Det känns roligt att gå hit och alltid blir man lite klokare”, säger hon.

Bild: Lina Alkner Timner

Annons

— Många skäms över att inte kunna tekniken och har heller ingen att fråga om hjälp. Det kan kännas fel att bli beroende av sina anhöriga, säger hon.

Att många upplever sig tvingade in i det nya digitala samhället bidrar också till en ovilja, menar Therese Thimberg, som gärna vill fungera som en hjälp över tröskeln.

Annons

— Därför är biblioteket en så bra plats att vara på, eftersom den är helt neutral. Hit kan alla komma oavsett religion, politisk tillhörighet eller kön, säger hon.

”Det är svårt att anmäla sig till kommunens kurser när det bara finns en e-postadress och en qr-kod”, säger Olle Staaf.

Bild: Lina Alkner Timner

Idén med att erbjuda digital handledning har sin grund i flera snarlika verksamheter. För ett antal år sedan erbjöds seniorer digital guidning under ledning av nyanlända – en win-winsatsning i medborgarförvaltningens regi. En annan ingång har varit den nationella satsningen ”Digitalt först med användaren i fokus”, en satsning inom bibliotekens kompetens- och utbildningsarbete med digitalt fokus.

Annons

— Therese har också arbetat med satsningen ”Alla på banan” som riktar sig till kommunanställda. Allt detta låg till grund för det som vi nu erbjuder, säger Ann-Christin Ekelöf.

Annons

Hon betonar att det inte är ett tillfälligt projekt. Kunskapssatsningen har kommit för att stanna och kanske kommer den dessutom att utökas.

— Vi har till exempel tankar om att bjuda in representanter från olika myndigheter eller banker, så att de kan berätta hur de arbetar digitalt. Det tror jag skulle vara till stor hjälp för många, säger hon.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy